De Bliep-avonden ontwikkelen zich. Samen met alle betrokkenen uit het netwerk onderzoeken we hoe we kinderen nog beter kunnen helpen, brengen we in kaart wat er nodig is om het netwerk te versterken en bespreken we hoe Bliep daarin kan ondersteunen. We nemen jullie met dit verslag graag mee in hoever we zijn gekomen. Te beginnen met de drie uitkomsten die we als eerste gaan oppakken.
Uitkomst 1: Sociale kaart
We hebben met elkaar afgesproken dat we vanuit een gezamenlijke visie gaan werken aan een sluitend vangnet voor kinderen die opgroeien in armoede. We zien allemaal dat we daarvoor meer geschakeld moeten gaan werken. Daarvoor moeten we elkaars rollen en doelen beter leren kennen. Dat geeft namelijk ook inzicht in wat we wel of niet van elkaar kunnen verwachten. Jullie geven aan dat er een grote behoefte is aan een sociale kaart die zich hier specifiek op richt. Die gaan wij als Kleine Ambassade maken. De eerste stap die we daarin zetten is het online Bliep platform uitbreiden met een onderdeel voor professionals. Tijdens de volgende Bliep-avond lichten we toe hoe we dit gaan aanpakken en hoe jullie daaraan kunnen bijdragen. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de sociale kaart in het nieuwe schooljaar zo snel mogelijk toegankelijk wordt voor iedereen.
Uitkomst 2: Organiseer regelmatig bijeenkomsten
Uit de gesprekken die we met jullie hebben gevoerd blijkt dat er veel behoefte is om met anderen uit het netwerk te kunnen sparren. We willen elkaar beter leren kennen en voorbeeldcasussen bespreken. Maar we willen ook het netwerk versterken en door ontwikkelen, zodat we het doel behalen wat we onszelf hebben gesteld: dat sluitende vangnet zijn voor kinderen in armoede. Samen staan we sterk en kunnen we nog beter opkomen voor de belangen van de kinderen en gezinnen die onze hulp nodig hebben. De Kleine Ambassade gaat met Bliep die ontmoeting en kennisdeling binnen het netwerk faciliteren. Daarvoor zullen we o.a. regelmatig bijeenkomsten organiseren.
Uitkomst 3: voortrekkersrol
De Kleine Ambassade neemt met Bliep een voortrekkersrol in het coördineren van hulp aan kinderen in armoede. Dat wil zeggen dat we degene die het kind of gezin bij ons aanmeldt, helpen met het snel vinden van de juiste hulp. Samen kijken we altijd naar de volledige context: wat is het verhaal van het gezin, wat zijn de knelpunten, welke effecten hebben deze op het kind, wat heeft het kind of gezin nodig op korte én lange termijn? Want we willen geen pleisters plakken, maar zo veel mogelijk hulp bieden waarmee gezinnen en kinderen steviger in hun schoenen komen te staan. School speelt in dit proces een centrale rol.
Kort gezegd doorlopen we daarbij vier stappen:
- Een aanvraag komt binnen via een Bliep ambassadeur (degene die het kind aanmeldt, bijvoorbeeld een contactpersoon op school);
- Samen inventariseren de hulpvraag: wat is de context van de hulpvraag en wat is er nodig op korte en lange termijn? Eventueel een huisbezoek.
- We betrekken het netwerk en activeren de juiste partijen. De Bliep ambassadeur blijft daarbij altijd de eerste contactpersoon voor het gezin, dat is veilig en vertrouwd.
- Wanneer de hulp is geboden, of voor de langere termijn op gang is gekomen, blijven we het gezin samen met de school monitoren. Zo kunnen we bij eventuele nieuwe vragen snel schakelen en wordt het kind niet uit het oog verloren.
Het vervolg: laat je horen tijdens Bliep avond nr. 4
De drie hierboven beschreven uitkomsten vormen de basis voor de volgende Bliep-avond op 2 juli a.s. We gaan dan verder in op het plan van aanpak voor het samenstellen van de sociale kaart aan gaan pakken en bespreken graag met jullie hoe jullie daarbij kunnen helpen. Daarnaast gaan we dieper in op de gedeelde visie en wat dat betekent voor de samenwerking binnen het netwerk en de verdere invulling van de regierol.
We hopen dat je er dan weer bij bent! Meld je aan via de volgende link: https://7jirvgjhq2u.typeform.com/to/S3GWA65Q
Lees het verslag van de avond Terug naar het overzicht